بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / علت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آن

علت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آن

چشم هر انسانی تشکیل شده از لایه ای حساس به نورهای خارجی است که توسط شبکیه چشم، سطح داخلی آن پوشانیده شده است. اجسام و در واقع دنیای بیرونی به وسیله دو بخش از چشم به نام های قرنیه و عدسی روی شبکیه تابیده می گردد. شبکیه نور موجود در محیط را احساس نموده و سیگنالهایی را به مغز میفرستد و باعث می شود تا شما اشیا را به راحتی ببینید. زمانی که شبکیه چشم دچار پارگی شود به اصطلاح جدا شدگی شبکیه رخ می دهد که یکی از بیماریهای شبکیه چشم می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

هنگامی که این اتفاق رخ می دهد شبکیه نمی تواند به خوبی وظیفه خود یعنی انتقال نور و سیگنالها را به مغز انجام دهد و ممکن است دید شما را تار کند. اگر این بیماری به سرعت درمان نشود ممکن است منجر به از دست دادن بینایی فرد شود؛ اما اگر درمان به موقع و توسط یک چشم پزشک متبحر انجام شود بینایی فرد نجات پیدا می کند.

پارگی شبکیه چشم چیست؟

شبکیه یک لایه نازک از سلول‌های عصبی است که در مقابل نور حساس می‌باشند و پشت چشم ما را می‌پوشانند. این سلول ها باعث تبدیل پرتوهای نور به سیگنال‌هایی می‌شود که از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می‌شود و باعث درک ما از تصاویر می‌شود، بدون این سلول‌ها و یا در صورت آسیب دیدن آن، قادر به دیدن نخواهیم بود. زمانی که شبکیه (پوشش داخلی چشم) آسیب دیده باشد، پارگی و جدا شدگی شبکیه چشم رخ می‌دهد.

دلایل پارگی شبکیه چشم

رگماتوژن

یکی از علل مهم و شایع پارگی و جداشدگی شبکیه، جدا شدن زجاجیه می‌باشد. زجاجیه مایع شفاف و ژل مانندی است که فضای پشت عدسی چشم را پر می‌کند، این مایع توسط برخی از سلول‌های شبکیه تولید می‌شود و مملو از فیرهایی است که به شبکیه اتصال دارد. با افزایش سن، زجاجیه از محل اتصال خود به شبکیه در پشت چشم فاصله می‌گیرد، (با افزایش سن زجاجیه کوچک، منقبض و نازک می‌شود) در اکثر موارد زجاجیه بدون ایجاد مشکل خاصی از شبکیه جدا می‌شود؛ اما در برخی مواقع اتصالی که به شبکیه دارد به حدی زیاد است که باعث ایجاد کشیدگی و پاره شدن شبکیه در یک یا چند مکان مختلف می‌شود، مایع موجود از پارگی شبکیه عبور می کند و بین شبکیه و دیواره چشم جمع می‌شود و باعث جدا شدن شبکیه از دیواره چشم می‌شود.

کشش و فشار

وجود بافت اسکار روی شبکیه می‌تواند باعث دور شدن آن از چشم شود. بیماری دیابت یکی از عوامل شایع جداشدگی شبکیه چشم می‌باشد. قند خون بالا در مدت زمان طولانی باعث آسیب رساندن به رگ‌های خونی موجود در چشم و تشکیل بافت اسکار می‌شود. این اسکارها و نواحی که تحت فشار و کشش بوده‌اند به تدریج می‌توانند بزرگتر شوند و در نهایت شبکیه را از پشت چشم جدا نمایند.

اگزوداتیو

تجمع مایع زیر شبکیه در فضای بین شبکیه حسی عصبی و اپیتلیوم رنگدانه شبکیه زیرین می‌تواند باعث جدا شدگی شبکیه چشم شود. به عبارتی با جمع شدن مایع، شبکیه چشم دورتر می‌شود. علت اصلی تجمع مایعات در این محدوده ترشح مایع از رگ‌های خونی یا تورم در پشت چشم می‌باشد که می‌تواند به دلیلی یووئیت (التهاب چشم) ایجاد شود.

پارگی شبکیه چشم

علائم پارگی شبکیه چشم

درمان جراحی پارگی شبکیه چشم

در صورتی که جداشدگی شبکیه رخ داده باشد، برای بازگرداندن پرده شبکیه به مکان اصلی خود از شیوه جراحی استفاده می‌شود؛ چرا که جدا شدگی شبکیه به هیچ عنوان به خودی خود و با مصرف دارو بهبود نمی‌یابد.
در صورتی که پارگی هنوز گسترده نشده باشد پزشک شما رتینوپکسی پنوماتیک را پیشنهاد میکند. در طی انجام این روش:

اقدامات پس از عمل پارگی شبکیه چشم

متورم بودن چشم و احساس درد پس از جراحی، بسیار طبیعی است. به طور معمول، بر اساس توصیه و نظریات پزشک معالج، قطره‌های آنتی‌بیوتیک و ضدالتهاب تا چندین هفته پس از جراحی برای بیمار تجویز می‌شود. در بعضی موارد از بیمار خواسته می‌شود تا چند هفته پس از جراحی سر خود را صاف نگه دارد، به صورت طاقباز نخوابد و در هنگام خواب نیز حالت نیمه نشسته داشته باشد. عمل کردن به توصیه‌های پزشک به صورت دقیق مانند تمامی جراحی‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مورد بیمار لازم است بر اساس روتینی که پزشک معالج برای او تعیین می‌نماید برای معاینه و چک‌آپ به پزشک خود مراجعه نماید.

مدت زمان عمل جراحی پارگی شبکیه

مدت زمان مورد نیاز جهت انجام این پروسه ، با توجه به شدت آسیب دیدگی و پارامترهایی از این قبیل، متفاوت است ؛ اما در حالت کلی گفته می شود که عمل جراحی شبکیه به 3 الی 4 ساعت زمان نیاز دارد.

آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

اقدامات فوری در پارگی شبکیه چشم

در صورت بروز هر یک از علائم زیر حداکثر ظرف ۲۴ ساعت به چشم پزشک مراجعه کنید:

  1. احساس وجود پرده یا سایه در جلوی چشم
  2. دیدن جرقه های نوری
  3. بروز مگس پران جدید و یا افزایش تعداد مگس پران (اجسام شناور در جلوی چشم)
  4. دیدن شبکه های تور مانند در جلوی چشم
  5. هر نوع کاهش دید ناگهانی

عوارض پارگی شبکیه چشم

زمانی که شبکیه چشم دچار پارگی شود به اصطلاح جداشدگی شبکیه رخ می دهد. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد شبکیه نمی تواند به خوبی وظیفه خود را یعنی انتقال نور و سیگنالها را به مغز انجام دهد و ممکن است دید شما را تار کند. اگر بیماری شبکیه چشم به سرعت درمان نشود ممکن است منجر به از دست دادن بینایی فرد شود.

هزینه عمل جراحی پارگی شبکیه

هزینه این پروسه درمانی پس از معاینه چشم توسط جراح مشخص می شود؛ زیرا موارد بسیاری در برآورد قیمت این پروسه درمانی تأثیرگذار می باشد که به عنوان مثال شرایط بیمار، میزان پیشرفت بیماری، تبحر پزشک معالج و غیره در آن محاسبه می شود.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

پاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلکپاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلک

در این مطلب به سولاات رایج و شایعی که درباره جراحی پلک توسط کاربردان و مراجعه کنندگان پرسیده شده است پاسخ داده می شود. ... ادامه مطلب

چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟

عمل پلک ترمیمی به عنوان جراحی برای اصلاح نتیجه به دست آمده از عمل بلفاروپلاستی انجام می شود که می تواند ظاهر زیباتری به پلک و نواحی اطراف چشم بدهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465