رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی ار کی و لیزیک / آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟

آیا عمل پی آر کی باعث خشکی چشم می شود؟

عمل PRK ( کراتکتومی فوتورفراکتیک) یک نوع جراحی انکساری برای درمان نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم میباشد . عمل جراحی PRK اولین نوع عمل جراحی لیزر چشم برای درمان ضعف بینایی بوده و قبل از روش محبوب لیزیک استفاده میشده است. در این روش جراح چشم با PRK، لایه بالایی قرنیه را که به عنوان اپیتلیوم شناخته می شود، برمی دارد. سپس از لیزر برای تغییر شکل سایر لایه‌های قرنیه و رفع هرگونه انحنای نامنظم در چشم استفاده می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگرچه دوره نقاهت PRK کمی طولانی تر از جراحی چشم لیزیک میباشد؛ اما PRK هنوز هم متداول است و مزایایی بیش از لیزیک برای برخی از بیماران ارائه می دهد. خشکی چشم بعد از عمل پی آر کی در افراد مختلف به دلیل وضعیت جسمانی متفاوت، متغیر است. برخی از بیماران بعد از جراحی دارای علائم خشکی چشم نیستند؛ اما دسته‌ای دیگر با این چالش رو به رو می‌شوند. این افراد در زمانی که دچار عارضه خشکی چشم می‌شوند احساس حساسیت، شن در داخل چشم و سوزش می‌کنند.

علت خشکی چشم پس از عمل پی ار کی

محققان دلیل اصلی اینکه چرا بعد از عمل لیزیک دچار خشکی چشم می شوید را نمی دانند. با این حال آنها چند نظریه دارند. اول از همه، عمل لیزیک باعث آسیب عصب قرنیه می شود. در طول عمل، جراح قرنیه شما را تغییر می دهد. این زمانی اتفاق می افتد که آنها مقداری از بافت زیر قرنیه را برمی دارند. در طول این فرآیند، جراح باید برخی از اعصاب قرنیه را قطع کند؛ اما در حالی که این روی بینایی شما تأثیر نمی گذارد، می تواند بر نحوه ارتباط غدد اشکی و قرنیه تأثیر بگذارد. در نتیجه چشمان شما خشک می شود.

یکی دیگر از دلایل خشکی چشم بعد از عمل چشم، التهاب ناشی از جراحی است. در واقع پزشکان معتقد هستند که التهاب جراحی ممکن است مدتی در روند عصب‌های چشمی اختلال ایجاد کند. از دیگر دلایل در این زمینه هم این است که با جراحی چشم، شکل قرنیه تغییر می‌کند. تغییر شکل قرنیه باعث می‌شود که نحوه تعامل سطح چشم با پلک عوض شود و در واقع پلک زدن شما تغییر کند که خود این نکته در تغییر فرایند تولید اشک تاثیر زیادی دارد.

خشکی چشم چه علائم و نشانه هایی دارد؟

علائم در صبح هنگام بیدار شدن از خواب بیشتر هستند (به علت اینکه ترشح اشک در خواب تقریباً به صفر میرسد). فرد میتواند ترکیبی از علائم زیر را داشته باشد:

پی آر کی و خشکی چشم

چه کسانی پس از عمل پی آر کی دچار خشکی چشم می شوند؟

  1. سن بالا
  2. استفاده از برخی داروها مانند آنتی‌هیستامین و برخی از داروهای فشارخون
  3. آب‌ و هوا و نمره چشم می‌تواند در ابتلا به خشکی چشم در افراد تأثیرگذار باشد.

عوامل تشدید خشکی چشم پس از عمل پی آر کی

عامل خطر اصلی برای ایجاد خشکی چشم پس از عمل لیزیک، داشتن علائم خشکی چشم قبل از عمل است.
علاوه بر این شواهد نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به خشکی چشم پس از جراحی در زنان چهار برابر بیشتر از مردان است.در پژوهشی که در سال 2017 انجام شد، مشخص شد که خطر خشکی چشم پس از سن 50 سالگی افزایش می‌یابد.
شکل چشم افراد نیز ممکن است بر احتمال خشکی چشم تأثیر بگذارد؛ چرا که افرادی که دارای عیوب انکساری کمتر یا بالاتر هستند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خشکی چشم باشند.
سایر عواملی که می‌توانند خطر عوارض بعد از جراحی را افزایش دهند عبارتند از:

خشکی چشم پس از عمل پی آر کی تا چه مدت ادامه دارد؟

درصورتی‌که مراقبت‌ها طبق دستور پزشک انجام شود ممکن است بعد از 6-12 ماه بعد از جراحی بهتر شود. بهتر است با استفاده از اشک مصنوعی این عارضه را کنترل کرد تا میزان و شدت آن افزایش نیابد.

روش های تشخیص خشکی چشم

در صورتی که به علت وجود علائم فوق به خشکی چشم مشکوک شدید حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید خشکی چشم علاوه بر آن که احساس ناراحتی ایجاد می کند در صورتی که شدید باشد ممکن است باعث ایجاد لک قرنیه و کاهش دید دائمی هم بشود.
چشم پزشک برای بررسی و تشخیص میزان خشکی چشم از روش های مختلفی استفاده می‏کند، از جمله:

پیشگیری از خشکی چشم پس از عمل پی آر کی

با اینکه ابتلا به خشکی چشم در برخی از عمل‌های جراحی چشم مانند لیزیک اجتناب ناپذیر است؛ اما می‌توان با به کارگیری راهکارهای جلوگیری از خشکی چشم، از شدت این بیماری کاست. در ادامه به چند راهکار جلوگیری از خشکی چشم می‌پردازیم:

 آدرس اينستاگرام دکتر بهرام اشراقي

درمان خشکی چشم پس از عمل پی آر کی

خشکی چشم پس از عمل پی آر کی موقتی است و ممکن است فقط برای چند ماه نیاز به درمان داشته باشد. با این حال، افراد مبتلا به خشکی چشم مزمن ممکن است نیاز به درمان مداوم داشته باشند. درمان خشکی چشم استفاده از اشک مصنوعی، افزایش تولید اشک و درمان هرگونه التهاب چشمی است. از گزینه‌های درمانی موجود برای خشکی چشم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. اجتناب از محیط های خشک و استفاده از مرطوب کننده
  2. هیدراته ماندن با نوشیدن آب فراوان
  3. خواب کافی
  4. استفاده از عینک آفتابی در بیرون از منزل برای محافظت از چشم در برابر هر گونه عامل تحریک‌کننده
  5. همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است علائم خشکی چشم را برای برخی افراد کاهش دهد. افراد می‌توانند این اسیدهای چرب را با مصرف مکمل‌ها یا از طریق غذاهایی مانند ماهی سالمون و ماهی تن دریافت کنند.

با کلیک روی لینک با ماندگاری و عوارض فیلر زیر چشم آشنا شوید.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
افتادگى پلک يا بلفارو پتوز چه عوارضی دارد و چگونه درمان میشود؟افتادگى پلک يا بلفارو پتوز چه عوارضی دارد و چگونه درمان میشود؟

جراحى افتادگی پلک یا پتوز به تبحر فراوان نیازداشته و صرفا توسط جراح چشم بايد انجام گيرد. با اينهمه نتايج ان به صورت پاسخ عالى ( در فاصله نيم ميلى متر از پلک مقابل) يا مناسب (در فاصله يک ميلى متر از پلک مقابل ) کاملا وابسته به عملکرد عضله است و همواره به صورت درصد، قابل بيان است ... ادامه مطلب

میوپاتی چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟میوپاتی چشمی چیست و چگونه درمان میشود؟

میوپاتی یا آسیب ماهیچه ای بیماری عضلانی است که به دلیل اختلال در عملکرد عضلات ظاهر می شود ... ادامه مطلب

چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟چه زمانی بعد جراحی پلک میتوان عمل ترمیمی پلک را انجام داد؟

عمل پلک ترمیمی به عنوان جراحی برای اصلاح نتیجه به دست آمده از عمل بلفاروپلاستی انجام می شود که می تواند ظاهر زیباتری به پلک و نواحی اطراف چشم بدهد. ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465